Nová expozícia Dejiny Trnavy
Do Západoslovenského múzea v Trnave sa po šiestich rokoch vracia expozícia venovaná dejinám Trnavy. Pôvodná expozícia bola ukončená v roku 2018 a už v roku 2021 múzeum vstúpilo do grantového programu Fondu na podporu umenia, v rámci ktorého bola vyhlásená verejná architektonická súťaž. Víťazný projekt sa stal podkladom k samotnej realizácii expozície, v ktorej sa autori pokúsili zhrnúť históriu mesta od predmestského horizontu až po koniec 18. storočia. Projekt vizuálne evokuje trhy, stánky s odkazom na trhovú osadu, čo bolo inšpiráciou autora víťazného návrhu. Konštrukcia je centrálne umiestnená v priestore a návštevník vníma predmety z oboch strán. Okrem vystavených predmetov dokumentujúcich administratívu mesta, cechy, vzdelanosť a bitky, ktoré sa pri Trnave odohrali, sa návštevníci môžu tešiť aj na moderné technológie. Pri vstupe návštevníkov privíta model mesta, na ktorom premietaná projekcia predstaví zmeny v jednotlivých obdobiach. Digitálna kniha je venovaná trnavským kostolom, informačná obrazovka ponúka možnosť vyhľadať si doplňujúce informácie.
Realizáciu expozície z verejných zdrojov finančne podporil Fond na podporu umenia a väčším podielom dofinancoval zriaďovateľ múzea – Trnavský samosprávny kraj.
Slávnostné otvorenie expozície Dejiny Trnavy sa v priestoroch Západoslovenského múzea uskutoční v piatok 22. marca 2024 o 17,00. . Záštitu nad podujatím prevzal župan TTSK Jozef Viskupič.
Archeologická expozícia
Na západnom Slovensku sa nachádza viacero zaujímavých a významných archeologických lokalít. Najstarším dokladom osídlenia tohto územia je fragment čelovej kosti lebky neandertálskej ženy spred cca 45 000 rokov nájdený pri rieke Váh. Pozostatky pravekých zvierat, poľnohospodárske náradie a kultové predmety neolitického človeka dopĺňa materiál z doby bronzovej. Terakotová keramika, mince a veľký vojenský tábor v Páci dokumentujú dobu rímsku. Vystavené sú aj exponáty pochádzajúce z veľkomoravských hradísk (napr. Moravany nad Váhom, Molpír, Prašník, Majcichov).
Kampanologická expozícia
Múzeum získalo v deväťdesiatych rokoch 20. storočia kolekciu zvonov pochádzajúcich z rôznych lokalít Slovenska. Expozícia, v ktorej sú vystavené má dve časti. V jednej sa nachádzajú zvony z trnavského regiónu. Priamo v Trnave pôsobila od 19. storočia do roku 1945 zvonolejáreň bratov Fischerovcov (budova zachovaná na Dohnányho ulici v Trnave). Prezentovaná je aj práca konštruktéra Jozefa Pozdecha pochádzajúceho z Hrnčiaroviec – vynálezcu originálnej zvonovej stolice. Druhú časť expozície tvoria zvony zo Slovenska z rozličných cirkví a historických období. Najstarší exponát vznikol v roku 1491. Pozoruhodná je ornamentálna výzdoba zvonov z obdobia baroka.
Klarisky v Trnave
Expozícia dokumentuje históriu trnavských klarisiek i stavebný vývin ich kláštora a Kostola Nanebovzatia Panny Márie. Popisuje bežný život sestier rádu svätej Kláry i osudy trnavských klarisiek na pozadí dejinných udalostí. Ženský rád damiánok (klarisiek) bol v Trnave založený s pomocou kráľovnej Konštancie, manželky českého kráľa Přemysla Otakara I. ešte za života sv. Kláry. Potvrdenie o založení tejto žobravej rehole klarisky získali od pápeža Gregora IX. v roku 1239. Prísna regula nedovoľovala členkám rádu kontakt s vonkajším svetom. Medzi trnavskými klariskami bolo viacero príslušníčok významných uhorských šľachtických rodov. Expozícia je umiestnená v bývalých komunikačných priestoroch kláštora, v tzv. vnútornom parlatóriu slúžiacom na komunikáciu členiek rádu s návštevami, ktoré boli prísne sledované. Jej súčasťou je štylizovaný oltár svätej Anny podľa originálu rovnomenného bočného oltára v Kostole Nanebovzatia Panny Márie. Vystavené sú aj kláštorné práce – obrázky s poliónovou výšivkou, ktoré ručne zhotovovali mníšky. Štylizovaný interiér malej dielne na ich výrobu dokumentuje jednu z činností, ktorou sa klarisky zaoberali.
Krása zašlých čias
V expozícii otvorenej v roku 2007 múzeum sprístupnilo časť zbierok historického fondu. Vystavené sú interiérové celky s dobovým nábytkom a doplnkami od začiatku 18. storočia do začiatku 20. storočia.
Vzácne kusy nábytku doplnené originálnymi umeleckými dielami tvoria šľachtický interiér. Predmety pochádzajú z voderadského kaštieľa rodiny Zičiovcov, ktorej členovia sa venovali zbieraniu umeleckých a hodnotných predmetov na svojich cestách po Európe i ďalších častiach sveta. Rodové galérie s potrétmi slávnych členov rodiny zdobili steny komnát, chodby a schodiská hradov, zámkov a kaštieľov. Po vzore vyššej šľachty sa dávali portrétovať aj zemania, neskôr bohatí mešťania. Obľúbené boli najmä manželské portréty. Prezentovanú štylizovanú galériu tvoria obrazy zo zbierok Západoslovenského múzea. Interiér meštianskej domácnosti ja zložený z drobností, ktoré pochádzajú z trnavských meštianskych rodín. Tretí interiér je zariadený jednoduchým meštianskym nábytkom, ktorý vytvára ilúziu izby študenta v podnájme koncom 19. storočia. Izba so secesným nábytkom a doplnkami predstavuje priestor zo začiatku 20. storočia obývaný ženou zaoberajúcou sa činnosťou obvyklou v meštianskych domácnostiach – ručnými prácami. Expozíciu dotvárajú vybrané kolekcie interiérových doplnkov rozličných umeleckých slohov a štýlov.
Oratórium
Pre dodržiavanie prísnej klauzúry nemohli klarisky navštevovať kostol, ktorý bol súčasťou kláštorného komplexu od začiatkov budovania kláštora. Vnútorný chór, ktorý mníšky navštevovali cez bohoslužby bol pristavený počas renovácie objektu v 17. storočí. Od kostola ho oddeľovali pozlátené kovové mreže. Z pôvodného zariadenia priestoru sa zachovala bohatá štuková a reliéfna výzdoba signovaná maliarom Carlo Antonio Neurone a dva rady drevených lavíc. Oratórium zreštaurovalo a sprístupnilo múzeum v deväťdesiatych rokoch 20. storočia.
Štefan Cyril Parrák – pocta kráľovi zberateľov
Štefan Cyril Parrák (1887 – 1969) bol trnavský cukrár a pekár, nadšený obdivovateľ ľudového umenia a starožitností, ktorý vytvoril rozsiahlu zbierku ľudových a umeleckohistorických pamiatok vytrvalým navštevovaním dedín po celom západnom Slovensku a nakupovaním predmetov. V roku 1935 bola jeho zbierka taká rozsiahla, že sa rozhodol vystaviť ju vo svojej cukrárni. Súkromné Parrákovo múzeum sa stalo jednou z trnavských pozoruhodností. Kolekcia Š. C. Parráka sa neskôr stala základom etnologického a historického múzejného zbierkového fondu.
Pri príležitosti 120. výročia narodenia zberateľa múzeum sprístupnilo verejnosti reprezentačný výber viac ako 200 predmetov: fajansovú produkciu známych džbankárskych dielní, ľudovú úžitkovú hrnčinu, drevené sakrálne plastiky, maľby na skle, ľudový nábytok, cínové a medené nádoby, hodiny, fajky penovky, obradné židovské predmety, sklo, porcelán a kameninu. Parrákovo múzeum je v expozícii prezentované aj prostredníctvom súboru čiernobielych fotografií, originálnymi vitrínami a krátkym filmovým zostrihom.
Príroda Malých Karpát
Expozícia je zameraná na flóru, faunu a neživú prírodu západného Slovenska. Vystavené preparáty zvierat žijúcich v tomto regióne sú doplnené o fotografie rastlín a rastlinný materiál. Geologická časť expozície predstavuje typické horniny a paleontologické nálezy zo západného Slovenska.
Sakrálne pamiatky
Naši predkovia prijali kresťanstvo ešte pred príchodom sv. Cyrila a sv. Metoda. Slovensko bolo počas svojich dejín multikultúrne a heterokonfesné. V prezentovanej kolekcii Sakrálne pamiatky sú diela rôzneho pôvodu a rozličných umelecko-historických hodnôt. Koncipovaná je od zrodu človeka po jeho odchod z tohto sveta. Ambíciou expozície je, aby poznávanie dejín kresťanstva viedlo k pokore, vzájomnej znášanlivosti, pochopeniu, tolerancii a k odpúšťaniu.
Tvorcovia vystavovaných artefaktov pochádzali z rozličných kútov Európy, boli príslušníkmi rôznych národov a kultúr. Spájala ich potreba a snaha umeleckými prostriedkami vyjadriť a znázorniť výjavy a deje najmä z knihy kníh – Biblie. Prednosťou tejto formy prezentácie je bezprostredný kontakt návštevníka, ktorý umožňuje spoznať výtvarnú a duchovnú hodnotu vystavovaných diel.
Etnografia – materiálna kultúra trnavského vidieka
V expozícii návštevníci môžu objavovať dávno minulý svet obyvateľov trnavského vidieka. Zážitok z prehliadky im umocnia odevné rekvizity, ktoré si na úvod môžu obliecť a prezrieť si inštaláciu ako vidiečania spred storočia. Expozícia predstavuje tradičný spôsob bývania, zabezpečovanie potravy, uskladnenie zásob a prípravu jedál, spracovávanie textilných vlákien, výrobu látok a odievanie. Neobchádza ani pôsobenie remeselníkov a ľudových umelcov, ktorí boli vo vidieckom prostredí významným tvorivým elementom.
Prioritne je určená detským návštevníkom, ktorým jednotlivé oblasti spôsobu života ich predkov približujú veľkoformátové farebné ilustrácie od talentovanej Žanety Aradskej. Pri vstupe ich pred typickým hlineným domčekom so slamenou strechou privíta kreslená postavička dievčatka v tradičnom trnavskom odeve. Dievčatko deti stretnú v priebehu prehliadky ešte viac krát, pričom ich postupne zoznámi s rozličnými oblasťami svojho sveta. Mamičke pomôže vo vinohrade pri viazaní viničných prútov, majstrovi džbankárovi uloží vytočené nádoby na policu a pred spaním na peci počúva spolu s bračekom napínavé príbehy, ktoré im rozpráva babička počas spriadania nití. Veselé ilustrácie sú v jednotlivých častiach expozície doplnené hodnotnými autentickými trojrozmernými predmetmi, krátkymi informačnými textami a kľúčovými slovami súvisiacimi s danou oblasťou života.
Na veľkej magnetickej tabuli s motívom izby sa malí návštevníci hravou formou dozvedia kde bývali jednotlivé predmety uložené a na čo slúžili. Počas prehliadky prídu na to prečo sa zásuvková truhla z Bohdanoviec nad Trnavou volá aj „nepravá komoda“, čo sa schovávalo v obrovskej drevenej zásobnici zo Smoleníc, prečo majú plužné kolieska k pluhu z Dolného Lopašova každé koliesko inej veľkosti, či ako fungoval vinohradnícky lis na hrozno z Križovian nad Dudváhom. Hladkosť glazúry a dokonalosť tvarov úžitkových keramických nádob si budú môcť vlastnými rukami overiť prostredníctvom novodobých kópií tradičných keramických nádob, ktoré pre nich špeciálne vyrobili v Slovenskej ľudovej majolike v Modre. Zároveň zistia na čo sa rozličné nádoby používali. Obdivovať môžu vzácnu maľovanú keramiku zvanú fajansa, ktorá je typická pre produkciu džbankárskych dielní západného Slovenska i viacerých obcí v okolí Trnavy, napríklad Dechtice, Košolnú, Boleráz či Smolenice. Vystavený súbor fajansy darovali Západoslovenskému múzeu v Trnave dedičia Jozefa Bernadiča (1901 – 1989), významnej osobnosti kultúrneho, spoločenského a športového života obce Cífer. Predmety sú tiež dokladom jeho rozvinutému záujmu o ľudové umenie, ktorý sa pretavil do zberateľskej záľuby. Záver expozície deti vtiahne do pestrofarebného sveta ľudového umelca Heřmana Landsfelda (1899 – 1984), ktorého maľovaný nábytok plný kvetov, zvierat a postáv v ľudových krojoch im zaručene vytvorí neopakovateľnú atmosféru s nádychom rozprávky. Vystavený nábytok bol súčasťou zariadenia kuchyne sezónnej vily nitrianskeho právnika Dr. Štefana Klúčovského, ktoré si u ľudového umelca Heřmana Landsfelda objednal v roku 1928. Celkové prevedenie nábytkového súboru svedčí nielen o národne ladenom vkuse solventnej strednej spoločenskej vrstvy v období 1. Československej republiky, ale i osobitom tvorivom pretavení ľudových motívov samotným umelcom.
Staršie deti a dospelí si môžu prostredníctvom QR kódov prezrieť originálne dobové fotografie pochádzajúce z archívov viacerých vedeckých a pamäťových inštitúcií ako i rodinných albumov a zistiť ďalšie zaujímavosti o živote našich starých a prastarých rodičov.
Osobnosti športu TTSK
Expozícia Osobnosti športu Trnavského samosprávneho kraja predstavuje výber najvýznamnejších športovcov, ktorí pochádzajú z regiónu, alebo v ňom dlhšie pôsobili. Výstava je rozdelená do tematických celkov, ktoré tvoria skupiny osobností podľa druhov športu. Priestor je venovaný aj hendikepovaným športovcom – paralympionikom a významným osobnostiam, ktoré pôsobili či pôsobia v kraji ako tréneri, rozhodcovia, pedagógovia, cvičitelia, organizátori športového života, športoví funkcionári, športoví lekári a fyzioterapeuti, športoví novinári, redaktori alebo moderátori. Súčasťou expozície je súpis vrcholových športových podujatí – olympiád, ktorý predstavuje históriu novodobých zimných a letných olympijských hier.