Jána Papca (nar. 1950) zaraďujeme k výrazným osobnostiam novodobej maľby na skle, pričom jeho tvorivé začiatky siahajú do 80. rokov 20. storočia. Kvôli časovo náročným pracovným povinnostiam sa neskôr autorsky odmlčal. K maľbe na sklo sa opätovne vrátil po odchode na dôchodok v roku 2020. Prezentovaný obraz patrí medzi jeho najnovšie práce.
Dielo zachytáva atmosféru fašiangov spojených s bujarou zábavou, žartmi, smiechom, konzumáciou množstva jedál a alkoholu. Po centrálne umiestnenom strome lezú rozjarení účastníci fašiangového sprievodu v podivuhodných maskách, ktoré parodujú vážené i nezvyčajné zamestnania, ale tiež ľudské poklesky. Na obraze nájdete vojaka, policajta, hájnika, lupiča, väzňov v pruhovaných odevoch, šaša so zvončekmi na čiapke, či exoticky pôsobiaceho domorodca.
Autor nezabudol ani na najstaršie typy masiek – slameného muža a turoňa s rohmi. Tieto mali v minulosti magicko-prosperitnú funkciu. Ich prítomnosť v sprievode zaisťovala obchádzaným hospodárstvam budúcu bohatú úrodu. Za odmenu účastníci obchôdzky dostávali od domácich klobásy a slaninu, ktoré si napichovali na ražne či šable, tak ako to vidíme i na obraze.
Pozornosť diváka upúta postava mladého muža s puškou, ktorý počas stráženia klobás údiacich sa v komíne zaspal. Niektoré z masiek využili príležitosť a nepozornému strážcovi časť z nich zobrali. Podobné žarty neodmysliteľne patrili k fašiangovému obdobiu, keď bol smiech, hoci i na úkor druhého, žiadaný.
Okrem obrazu Fašiangy, Turíce… sa z tvorby Jána Papca v Západoslovenskom múzeu nachádza jedenásť sklomalieb. Väčšia časť z nich zachytáva výročné zvyky a pútavé variácie rozprávkových motívov.
Ján Papco používa špecifickú kombináciu akvarelových, temperových a olejových farieb, ktoré dodávajú obrazom zaujímavú štruktúru a vzdušnosť. V jeho dielach dominujú teplé, zemité farebné odtiene hnedej, červenej a žltej.
Obrázky na skle z tvorby Jána Papca sú zastúpené v slovenských i českých múzeách a galériách. Tešia mnohých súkromných majiteľov, medzi ktorými sú i verejne známe osobnosti na Slovensku a obdivovatelia umenia v Kanade, Spojených štátoch amerických, Japonsku a Novom Zélande.
Aneta Vlčková, etnologička Západoslovenského múzea v Trnave